Tuesday, December 29, 2009

BUDI BAHASA

Aku bukanlah insan sempurna, tetapi sekadar berpesan-pesan pada diri sendiri dan kepada semua ......

Marilah sama-sama mempertingkatkan ketakwaan kehadrat Allah s.w.t dengan menunaikan segala perintahnya dan menjauhkan diri daripada segala larangannya,mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan orang yang sentiasa bertakwa.

Pepatah melayu ada menyebutkan:

"Orang berbudi kita berbahasa ,orang memberi kita merasa" which is cukup sinonim dan sering digunakan dalam masyarakat kita.Ia mempercayai maksud yang tersurat,malah menjadi pedoman kepada generasi masa kini dan akan datang,agar benar-benar memahami dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian.Jika ia tidak diamalkan,maka runtuhlah budaya,runtuhlah bangsa.

Amalan berbudaya bahasa menzahirkan rasa hormat antara satu sama lain,contohnya orang muda menghormati orang tua,anak menghormati ibu bapa,murid menghormati guru.Dengan jelasnya kita dituntut menghormati orang tua dan menyayangi oranga muda.

Firman Allah s.w.t:

"Dan mereka diberi petunjuk (didunia) dengan mengucapkan kata-kata yang baik serta diberi petunjuk ke jalan allah yang maha terpuji".

(Al-Hajh ayat 24)

3 comments:

::Umiliya6677:: said...

betul2 tu tuty...ermm tuty selamat tahun baru...ermm apa azam baru...camna jom kita joint...projek elit...hi-o bio aura tuty mesti hebat kan kan...sebab ramai pengaruh heheheh kan tuty ala ala koprat kan kan kan..jika berminaat jom aah kita join nak...sama2 dapat kejayaan.dalam bio aura..tuty rajin2 lah jergah bolg kat bawah yg umi kasi tyu ya...


http://projekelithaio.blogspot.com

tuty_rahman said...

saye mmg ade beli bio aura tu utk bonda and utk pakai harian...but not really interested in doing the buz yet...

::Umiliya6677:: said...

ooo dah beli ekkkk....takpe2 rajin kan bercerita kn masuk income hehehe

My Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker